شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦ :: :: بازدید 978764

تربیت مبلغ مهد قرآن


 

ضرورت:

از آن جا که انسان فطرتا خدا جو بوده و علاقه‌مند به امور معنوی و الهی می‌باشد و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، لذا آموزش قرآن در دوره پیش‌دبستانی با در نظر گرفتن موارد زیر که به صورت مختصر بیان شده ضروری و مفید می‌باشد.

1.           با توجه به سیره ائمه اطهار علیهم السلام که آموزش در کودکی به ویژه در امور معنوی و آموزش قرآن را توصیه فرموده‌اند و بنابر دیدگا‌ه روان شناسان و صاحب نظران تربیتی، ساختار شخصیت انسان در سنین قبل از دبستان شکل می‌گیرد، لذا ایجاب می‌کند که در این دوره سنی، بنیان تربیت و پایه‌ شخصیتی کودک را با فرهنگ و معارف غنی قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پایه‌ریزی نمود.

2.           ما طبق بیانات رهبر عزیز انقلاب و تاکید معظم له وظیفه داریم که همه فرزندان خانواده‌های مسلمان را حداقل با روخوانی قرآن کریم آشنا و نسبت به آن مسلط نماییم. در حالی که بعضا نوجوانان و جوانان خود را فاقد مهارت لازم در روخوانی قرآن مشاهده می‌کنیم. از طرفی، چون زندگی کودک سرشار از بازی است، لذا به وسیله بازی انرژی خود را رها و خواسته‌های خویش را ارضا می‌نماید و از آن لذت می‌برد و این فرصت بسیار مناسب و طلایی است که اگر یادگیری قرآن کریم در قالب برنامه‌هایی نشاط آور (قصه، شعر، بازی، نمایش خلاق و ...) همراه با فعالیت‌های کودکانه و متناسب با توانایی‌های ذهنی و روانی کودک عرضه شود، موجب انس و ارتباط مستمر او با قرآن می‌گردد و می‌تواند در وجود او نهادینه شود، که این مطلب با 23 سال تجربه مفید در کلاس‌های مکتب القرآن به اثبات رسیده است.

تعریف دوره

در دوره تربیت مربی قرآن پیش‌دبستانی، طلاب و فراگیران از طریق مباحث نظری و عملی مورد نیاز، فعالیت‌ها و تمرین‌های ویژه لازم را به دست می‌آورند تا بتوانند با روش‌هایی جذاب و نوین، نونهالان عزیز 5 و 6 ساله کشورشان را با محیط اجتماعی آشنا نموده و کسب مهارت‌های لازم قبل از ورود به دوره ابتدایی، از نعمت روخوانی قرآن کریم برخوردار نمایند.

لازم به توضیح است که این طرح با برنامه‌های آموزشی نظام ابتدایی هماهنگی لازم را دارد و طبق گزارشات و تحقیقات انجام شده در طول 23 سال سابقه فعالیت مکتب القرآن، افرادی که دوره پیش دبستانی را در مکتب القرآن با موفقیت گذرانده‌اند از نظر آموزشی، پژوهشی و روابط اجتماعی، از موفق‌ترین دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی می‌باشند.

اهداف دوره:

  •  آشنا نمودن مربیان با چگونگی آموزش قرآن و معارف و رهنمود‌های انسان ساز اهل بیت (علیهم‌السلام) به نونهالان عزیز متناسب با شرایط سنّی و توانایی ذهنی آنان.

  •  یادگیری شکوفایی استعدادهای فطری و خدادادی نونهالان متناسب با ارزش‌های اسلامی با استفاده از فعالیت‌های مختلف (قصه، شعر، بازی‌های آموزشی و ...)

  • آشنایی با راه‌های تقویت انس و علاقه و یادگیری قرآن کریم به دور از هر گونه الزام و تکلیف به صورت غیر مستقیم در قالب فعالیت‌های ده‌گانه به صورت فعالیت محور. (که رویکرد اصلی آموزش قرآن در سنین قبل از دبستان است)

  • آشنایی با روش‌های رشد مهارت‌های ذهنی ـ حسی ـ حرکتی با استفاده از فعالیت‌های از قبیل نقاشی، نمایش‌های خلاق، کاردستی، بازی و غیره

  • آشنایی مربیان با چگونگی شادی بخشیدن هدفمند به زندگی کودک و پرورش زیبا شناسی در او از راه‌های مشاهده ـ گردش علمی و...

  • آموزش نکات ایمنی، بهداشتی، زیست محیطی مورد نیاز کودکان از راه آزمایش، بحث و گفتگو و چیستان به نونهالان

  • آشنایی با پرورش مهارت‌های زبان آموزی (گوش‌دادن، سخن گفتن، خواندن و تفکر)، راه‌های تقویت گوش دادن موثر، مهارت خواندن و... مورد تاکید است.

عناوین آموزشی:

 

ردیف

آموزشی

عنوان

ساعت

1

1-   آموزش نشانه‌ها

20

2

1-   واحد کار

20

3

1-   روش تدریس قرآن

10

4

1-   فنون کلاس‌داری

20

5

1-   روانشناسی کودک

10

6

1-   دانستنی‌هاي قرآن

10

7

1-   تربیت مذهبی کودک در اسلام

10

8

1-   نشست با مربیان موفق مهد کودک‌های قرآنی و آشنایی با مشکلات کودکان در مهد‌ها

6
The Institute of Short Term Educations & Sabbaticals © Community and International